Je bent niet ingelogd. De nieuwsbrief bevat mogelijk gebruikersinformatie, dus deze wordt mogelijk niet correct weergegeven.

Nieuwe Zorg Nieuwsbrief September

Nieuwe Zorg Nieuwsbrief September

Nieuwe Zorg Nieuwsbrief

Beste Vriend van de Nieuwe Zorg,

 

Zo begin september is het vaarseizoen alweer ver gevorderd en is het einde zelfs al een klein beetje in zicht. De afgelopen maanden hebben we tijdens de kampen flinke stukken gevaren met de Nieuwe Zorg. In mei voor het pinksterkamp naar Kerkdriel, voor het zomerkamp naar Maasbommel en tijdens stamkamp hebben we ’s Hertogenbosch, Woudrichem, de Biesbosch, Dordrecht en Schoonhoven aangedaan. Tijdens deze kampen was het schip er niet alleen voor transport, maar ook als onderkomen. We hebben dus volop gebruik gemaakt van de mogelijkheden die het schip ons biedt.

 

Het schip vaart helaas niet op water

Onze oude Duitser lust graag een slokje diesel. We moeten dan ook af en toe brandstof inslaan: in de volksmond tanken, in de scheepvaart wordt dit bunkeren genoemd. Een volle tank halen is met de huidige brandstofprijzen voor de gemiddelde automobilist al niet leuk, maar dat valt in het niet bij een gemiddelde tankbeurt met de Nieuwe Zorg.

 

Gelukkig hebben we een paar jaar geleden circa 1200 liter brandstof gesponsord gekregen van Vidol Marine. In een tijd van flinke inflatie scheelde dit een flinke rekening en daar waren we erg blij mee. Helaas was die brandstof alweer bijna op en waren nieuwe sponsoraanvragen vooralsnog vruchteloos. Daarom hebben we tijdens het stamkamp een bunkerstation aangedaan. We hebben ruim 1600 liter aan brandstof gebunkerd en dit leverde een flinke rekening van circa €3.000 op.

 

Hoewel bunkeren dus een aderlating is, is dit geld hiervoor beschikbaar: hier is hard voor gespaard. Met elk uur dat we varen, sparen we geld in een potje voor de volgende tankbeurt. Bovendien kunnen we met deze hoeveelheid brandstof ook wel even vooruit. Afhankelijk van hoe ver de komende zomerkampen zijn en hoeveel we verder nog varen, kunnen we hier 2-3 jaar mee vooruit.

 

Aankomende werfbeurt

Elke 4 á 5 jaar moet de Nieuwe Zorg het water uit voor onderhoud van het onderwaterschip. Voorjaar 2020 was de laatste keer, dus wie kan rekenen weet dat het in 2025 weer zover is. De werfbeurt is altijd veel werk. Het begint met de aangroei van mossels afsteken en/of spuiten. Vervolgens komt er een keurmeester langs voor een vlakdiktekeuring. Indien het vlak op punten te dun is wordt er gedubbeld: op die plek wordt er een extra plaat overheen gezet. Daarna gaat er een laag primer op en 2 lagen teervervanger. Wie denkt dat het dan klaar is, heeft het mis! Het schip ligt op bokken en hier moet natuurlijk ook geverfd worden. Dat betekent: schip weer het water in, verleggen, terug het water uit en de overgeslagen plekken alsnog behandelen.

 

Dit is wat we minimaal doen met een werfbeurt, maar er is nog meer. Bepaalde reparaties, zoals bijvoorbeeld het vervangen van een afsluiter onder de waterlijn, kan alleen maar wanneer het schip op het droge ligt. Daarnaast is dit ook gelijk het moment om de kop en de kont van het schip aan te pakken, hier kunnen we immers makkelijker bij.

 

Het moge duidelijk zijn dat een werfbeurt ontzettend veel werk is. Gelukkig hebben we de afgelopen jaren kunnen rekenen op een vrij stabiele ploeg aan vrijwilligers. Hoofdzakelijk stam- of stafleden, maar ook veel vrienden en bekenden die de Nieuwe Zorg een warm hart toedragen en graag de handen uit de mouwen steken. In het meest gunstige scenario zijn we hier een week mee bezig, maar dit is sterk afhankelijk van hoeveel reparaties we moeten (laten) uitvoeren en of het weer meewerkt. Wanneer het schip precies het water uit gaat is nog niet helemaal duidelijk, maar we mikken altijd op eind april/begin mei. Dan is het vaak alweer beter weer, maar er is nog genoeg tijd om voor het pinksterkamp alles af te ronden. Het is nog even weg, maar tegen die tijd zullen we zeker een oproep doen om een handje te komen helpen. Alle hulp is welkom!

 

Renovatie van de keuken

Vorige nieuwsbrief lieten we weten dat we grote plannen hadden met de keuken. Hoewel het nog niet helemaal af is, hebben we sinds die tijd wel grote stappen gemaakt en ziet het er nu al beter uit. De nieuwe watertanks hadden we al een tijdje, maar nu zijn ze ook alle drie aangesloten. We hebben ook gelijk de slangen, aansluitingen en de pomp vernieuwd. Deze pomp is een mooie en subtiele verbetering: deze is van zichzelf een stukje stiller en zodra we meer isolatie hebben aangebracht nóg stiller. Erg fijn voor als er mensen (in het bijzonder kinderen) liggen te slapen in het ruim.

 

Het oude aanrecht is verwijderd en inmiddels is er een nieuwe kookplek voor teruggekomen. Deze is een stukje opgeschoven waardoor er aan de linkerkant nu ruimte voor een kast is. Deze kast is nog niet ingetimmerd, maar zal ongetwijfeld goed gebruikt gaan worden. Opslagruimte vult zich vanzelf. Door het verschuiven van het aanrecht was deze echter niet goed meer verlicht. Daarom is er over de volle breedte van het aanrecht een strip ledverlichting aangebracht die stijlvol is weggewerkt. Wat op de foto niet te zien is, is dat achter/onder het aanrecht de wand geborsteld, geschuurd en geschilderd is. Normaal kom je hier immers niet bij, dus deze verbouwing was het uitgelezen moment hiervoor. We profiteren nu ook al van de extra ruimte die deze aanpassing biedt. De oude watertank achter de bar is weg en hier is de koelkast voor in de plaats gekomen. Hierdoor is er circa 0,75m2 aan ruimte vrijgekomen achter de bar. Erg welkom aangezien het hier altijd wat krap was.

 

De keuken op het moment van schrijven.

 

Maar, we zijn dus nog niet helemaal klaar. Het grootste knelpunt zit hem op dit moment in het ontwerpen, regelen en installeren van het RVS-aanrechtblad, waar we vrij specifieke eisen aan stellen. We willen iets opleveren wat er weer 30 jaar of langer tegenaan kan, maar een goed ontwerp (en uitvoering) komt vaak wel tegen een bepaalde prijs. Aan de andere kant proberen we het wel zo goedkoop mogelijk te houden en dus ergens een sponsordeal te regelen. Dat vraagt om de juiste contacten, volharding en een portie geduld.

 

Naast het aanrechtblad moet we ook het volgende nog oppakken: (1) de kast aftimmeren en pomp isoleren, (2) een verhoging bouwen voor de koelkast zodat deze nog verder in de hoek kan, (3) de 2e kraan bij het kookgedeelte terugplaatsen, (4) betimmeren voorzijde kookgedeelte en (5) alles schilderen. Het moge duidelijk zijn dat we komende winter nog genoeg te doen hebben aan de keuken.

 

Borrel-aan-boord

Dit jaar zullen we geen ‘traditionele’ vriendendag organiseren. Om op een andere, maar gezellige en laagdrempelige manier met de Vrienden van de Nieuwe Zorg in contact te komen organiseren we vrijdagavond 15 november een borrel-aan-boord, oftewel open avond. Op deze avond lichten we toe wat we de komende winter gaan oppakken, geven we rondleidingen, er is een slideshow met historische en recente foto’s, een minicompetitie bolderwerpen en nog meer. Dit alles natuurlijk ook onder genot van een hapje en een drankje!

 

Vanaf 20:00 zijn alle vrienden en geïnteresseerden welkom op de Nieuwe Zorg in Vreeswijk. Het schip zal op haar gebruikelijke plek in de winter liggen: vlak voor de oranjebrug aan de Prins Hendriklaan. Er is geen vast programma, dus kom vooral langs wanneer het uitkomt en ga weg wanneer het uitkomt. Opgeven is niet nodig, maar wordt gewaardeerd in verband met inkopen. Dit kan door te mailen naar nieuwezorg@prinsbernhardgroep.nl.   

 

Een stukje historie

Veel van de lezers van deze nieuwsbrief zullen vele jaren betrokken zijn geweest of nog steeds zijn bij ons wachtschip. Wie dacht na al die tijd niet meer tot nieuwe ontdekkingen te kunnen komen heeft het mis! Men zou dan kunnen verwachten deze ontdekkingen te doen onder een vloer, achter betimmering of in een map met vergeelde papieren. Echter is deze ontdekking vol in het zicht te vinden, namelijk op de den (de rand van het ruim gezien vanuit het gangboord). Daar duiden sporen van corrosie en klinknagels namelijk op de aanwezigheid van puttingen. Dit zijn punten voor de bevestiging van een verstaging en dat duidt dus op jawel: een mast! Om de blij verraste zeilers onder ons maar gelijk uit de droom te helpen: Het ging hier waarschijnlijk om een mast ten behoeve van een laadboom.

Gezien de locatie van de puttingen mogelijk zelfs twee laadbomen. Het mastdek zat namelijk net voor het midden van het ruim en zo konden er zowel voor als achter deze mast zelfstandig goederen in het ruim geladen worden.

Op de eerste foto de sporen van puttingen voor het want (zijstagen). Op de tweede foto sporen van putting van de bakstag (met extra oog?) 

 

Ook aan de binnenkant van de den zijn er sporen van een mogelijk mastdek te vinden. Zo zitten er verticaal klinknagelgaten in de spanten achter de den ter hoogte van de sporen aan de buitenkant. Ook zijn er horizontaal sporen van drie vierkante gaten waarvan de functie nog een raadsel is.

 

Gaten verticaal in de spanten voor de bevestiging van een mastdek. Horizontaal tussen de spanten net boven de klinknagels de drie vierkante gaten.

Eenvoudige schets om een voorstelling van het geheel te kunnen maken.


Tot slot moet gezegd worden dat dit verhaal berust op aannames. Het kan zo zijn dat er enkel voorbereidingen van de werf zijn geweest voor de plaatsing van een mast, maar dat dit nooit gebeurd is. Het zou zelfs kunnen dat deze voorbereidingen zijn gedaan om de Nieuwe Zorg een zeilschip te maken. Echter is er in de ons bekende papieren geen woord geschreven over wat voor mast dan ook en dus zullen we het (voorlopig) niet weten.

 

Vrienden van de Nieuwe Zorg

Ontvangt u deze nieuwsbrief, maar bent u nog geen lid van de Vrienden van de Nieuwe Zorg? Overweeg dan eens om lid te worden! U betaalt een door u gekozen vast bedrag per kwartaal en wij zijn er erg mee geholpen. Voor meer informatie over de Vrienden van de Nieuwe Zorg sponsorspeltak kunt u kijken op www.prinsbernhardgroep.nl/nieuwezorg/vrienden.

Contact

Heeft u vragen over de Nieuwe Zorg, deze nieuwsbrief, het lidmaatschap van de sponsorspeltak Vrienden van de Nieuwe Zorg of over andere scheepsgerelateerde zaken, dan kunt u e-mailen naar nieuwezorg@prinsbernhardgroep.nl.

 

Met vriendelijke groet,

 

De scheepscommissie

U krijgt deze e-mail omdat u een lid bent of kent van de Prins Bernhardgroep. Klik hier om deze nieuwsbrief niet meer te ontvangen