Nieuwe Zorg Nieuwsbrief Juni
Beste Vriend van de Nieuwe Zorg,
Dat nadelen ook tegelijkertijd voordelen kunnen hebben, blijkt wel wanneer je aan boord van de Nieuwe Zorg stapt. Vanwege de coronacrisis, de werfbeurt en de bouw van een drijvende steiger voor het schip, is de Nieuwe Zorg langer in Vreeswijk blijven liggen dan gepland. Onhandig voor de groep, maar dit maakt wel dat er de afgelopen maanden ontzettend veel werk verzet kon worden! De hoogste tijd om daar verslag van te doen.
Meerwaarde van het schip wederom bewezen
Vorige week is maar weer gebleken wat een enorme meerwaarde de Nieuwe Zorg ons biedt! Omdat we dit voorjaar niet zoals gebruikelijk naar onze zomerlocatie nabij de stuw van Hagestein zijn gevaren, zijn we op de binnenwateren van Vreeswijk aangewezen om te zeilen. Verre van ideaal. Om toch nog een beetje fatsoenlijk te kunnen zeilen, zijn we met alle vletten al slepend naar de Lek gegaan om daar te zeilen. Eigenlijk als vanouds, want voordat we het schip hadden (meer dan 30 jaar geleden) werd dit ook zo gedaan, alleen toen op regelmatige basis.
Dit ogenschijnlijk simpele tochtje bleek echter nog een redelijke opgave: alle spullen verzamelen en naar de boten brengen, incomplete tuigage compleet maken, sleep formeren, sluis door en richting de stuw varen waar we ruimte hadden om te zeilen. Al met al een onderneming die fors meer tijd vergde dan aanvankelijk gepland. En dan moet je eind van de dag ook weer terug, zo duurt je dagje zeilen wel heel kort.
De komst van de Nieuwe Zorg heeft dit toch een stuk makkelijker gemaakt: je fiets naar het schip, je tilt je zeil in je vlet, je duwt af en je bent weg. Het onderhoud van het schip kost aardig wat geld, tijd en moeite, maar daar krijgen we als groep een hoop voor terug. Om nog maar te zwijgen over de voordelen op kamp. Daarom driemaal hoera voor de Nieuwe Zorg: Hoera! Hoera! Hoera!
Werfbeurt eindelijk gedaan!
In de vorige nieuwsbrief werd verkondigd dat de werfbeurt ergens anders plaats zou vinden. Dat bleek echter toch wederom anders te lopen dan verwacht, maar dit keer met een positieve uitkomst! Halverwege april werden wij benaderd door de Museumwerf in Vreeswijk. Ze hadden alsnog de benodigde vergunning ontvangen om schepen van langer dan 25 meter op de werf te mogen ontvangen. Op 18 mei was het zover, we konden na een jaar wachten eindelijk de werf op! Na het afsteken van alle aangroei en het afspuiten van het onderwaterschip konden we eens goed kijken hoe het onderwaterschip eraan toe was na vijf jaar. Dat viel niet tegen. Geen grote roestige plekken, geen grote putten, eigenlijk zag het er prima uit. De vlakdikte meting van de verzekering bevestigde dit, op alle meetpunten was de vlakdikte ruim boven het minimum en er waren geen punten die aangepakt moesten worden. We konden dus snel aan de slag met het in de verf zetten van het vlak.
We konden vertrouwen op een redelijk vaste poule aan vrijwilligers en er waren structureel meer mensen dan we voor het schilderen van het vlak nodig hadden en konden gebruiken door de 1,5 meter regel. Er zijn daarom ook mensen op andere plekken op het schip aan de slag gegaan met schilderen. Het schip is immers groot genoeg en er is altijd genoeg te doen voor wie een kwast kan hanteren. Na een week noeste arbeid was het schip klaar om 25 mei alweer het water in te gaan.
Heel veel geschilderd
Zoals al is aangegeven, ligt de Nieuwe Zorg nog steeds in Vreeswijk. Dit heeft als grote voordeel dat het klusseizoen op/aan de Nieuwe Zorg is verlengd. Tegen de tijd dat het een beetje redelijk buiten-schilder-weer wordt, varen we normaal gesproken naar onze zomerlocatie. Daar kan je ook prima schilderen, maar dit gebeurt toch minder snel. De afstand naar het schip is groter en men heeft vaak andere dingen te doen. Maar nu het schip nog in Vreeswijk ligt, wordt vol gas gegeven met het buitenschilderwerk. Op zaterdagen, op vrijdagavonden, door de weeks een klusje na het werk, op een verloren 2e pinksterdag, in totaal is al er aardig wat tijd in het schilderen gaan zitten.
Zo is onder andere al geschilderd: de roef en theehut (zowel het dak als de wanden) het dek, de buitenkant van de herften, het voordek, het achterdek, de kop van het schip, de den, de ankerlier en vast nog enkele andere zaken die ik nu vergeet. Dit is al een aardige opsomming opzich, maar als je bedenkt om wat voor een oppervlakte het gaat en dat er meerdere lagen verf op gesmeerd zijn, dan weet je pas hoeveel werk er is verzet. Met de werfbeurt meegenomen is verreweg het grootste deel van de buitenkant van het schip nu voorzien van verse verf. Nu zijn er alsnog plekken die nog gedaan moeten worden, maar het einde van het schilderwerk komt stiekem toch wel in zicht. Dit is dan ook goed te zien. Het schip blinkt in zon en ligt er werkelijk prachtig bij. Hier enkele foto’s als bewijsmateriaal, maar voor wie het verfwerk echt even wil bewonderen, loop vooral even langs!
Voortgang motoronderhoud
Zoals in de vorige nieuwsbrief te lezen was krijgt de hoofdmotor dit jaar een kleine onderhoudsbeurt. Naast het stellen van de kleppen, het verversen van de olie en het nalopen van de koelwaterpomp, zijn ook de verstuivers nagekeken. De verstuivers, die de diesel vernevelen en inspuiten, zijn weggebracht naar een gespecialiseerd bedrijf en deze heeft de verstuivers op hun werking gecontroleerd. Onze verstuivers horen bij 130 bar hun werk te doen, maar dit deden ze al bij 100 bar. Daar loopt de motor prima op (zo is gebleken) maar dit is alsnog niet ideaal. Daarom zijn ze gelijk gereviseerd. Ze bleken na revisie echter nog wat brandstof te lekken, waarop ze weer terug zijn gebracht om nog een keer gecheckt te worden. Wordt vervolgd.
Daarnaast heeft de motor zich een nieuwe bijnaam verworven: dorstige Duitser. Al met enige regelmaat moesten we vorig jaar het koelwater bijvullen. Wij dachten dat dit te maken had met de waterpomp (die daadwerkelijk water lekte), maar deze is inmiddels gerepareerd en nog steeds blijft de motor niet zuinig met zijn koelwater. We denken nu dat via de warmtewisselaar het binnenkoelwater naar het buitenkoelwater lekt. Ook dit is iets wat we de komen de tijd gaan oppakken.
Een stukje historie
Ook deze keer weer een historisch plaatje van de Nieuwe Zorg. Op deze foto ligt het schip in de Hardersluis bij Harderwijk. Deze sluis bestaat niet meer en is inmiddels vervangen door een aquaduct en een brug, maar gelukkig hebben we in ieder geval de foto’s nog. Met het oranje dak (toen ook al), het groene biesje op de kop en de knalgele Daf op de luiken was de Nieuwe Zorg wel een aparte verschijning.
Vrienden van de Nieuwe zorg
Ontvangt u deze nieuwsbrief, maar bent u nog geen lid van de Vrienden van de Nieuwe Zorg? Overweeg dan eens om lid te worden! U betaalt slecht één, door u gekozen, vast bedrag per jaar en wij zijn er erg mee geholpen. Voor meer informatie over de Vrienden van de Nieuwe Zorg sponsorspeltak kunt u kijken op www.prinsbernhardgroep.nl/nieuwezorg/vrienden.
Contact
Heeft u vragen over de Nieuwe Zorg, deze nieuwsbrief, het lidmaatschap van de sponsorspeltak Vrienden van de Nieuwe Zorg of over andere scheepsgerelateerde zaken, dan kunt u e-mailen naar nieuwezorg@prinsbernhardgroep.nl.
Met vriendelijke groet,
De scheepscommissie
Email: nieuwezorg@prinsbernhardgroep.nl
Internet: www.prinsbernhardgroep.nl
U krijgt deze e-mail omdat u een lid bent of kent van de Prins Bernhardgroep. Klik hier om deze nieuwsbrief niet meer te ontvangen
