Technische gegevens

De Nieuwe zorg is een Friesche Maatkast gebouwd in 1905 in Moerdijk. Het schip is 30 meter lang, 5,85 meter breed en heeft een diepgang van 1,15 meter. Het laadvermogen is officieel 165 ton. In de machinekamer ligt een 8 cilinder Klöckner Humboldt Deutz SA-517 van 155 PK bij 1150 toeren per minuut waarmee we ongeveer 13 km per uur halen.

De aanschaf van het schip

Naarmate de scoutinggroep groeide kwam er een steeds grotere behoefte aan een wachtschip. Door middel van rommelmarkten, sponsorlopen en andere acties werd er geld ingezameld om uiteindelijk een wachtschip te kopen. Er was in die tijd een regeling dat organisaties met een maatschappelijke belang, waaronder scoutinggroepen, een schip uit de sloop konden kopen. Over de prijs moest je het zelf eens worden met de schipper. Nadat onze aanvraag goedgekeurd was, kregen we een aantal namen van schepen door waar we naar konden gaan kijken. Ook werden we door enkele schippers zelf benaderd of we hun schip wilden kopen, waaronder schipper Putten van de tjalk Vriendentrouw uit Harderwijk. We zijn wezen kijken bij het schip maar het voldeed niet aan onze eisen. Het schip was De familie Suikernamelijk 40 meter lang en maar 5 meter breed. We wilden een schip dat iets minder lang is en iets breder is.

Bij de namen die we doorkregen zat ook die van de Nieuwe Zorg. We hadden het schip wel eens zien liggen in Vreeswijk en het zag er altijd goed uit dus hadden we een brief geschreven naar de eigenaar, de familie Suiker. Op die brief kregen we echter geen antwoord want, zo bleek later, de familie Suiker gebruikte hun postbus bijna nooit.

Een tijdje later zag een groepslid de Nieuwe Zorg liggen in de Leuvehaven in Rotterdam. Hij stapte op de schipper af en zo startte de dialoog tussen de groep en de schipper. Uiteindelijk konden wij het schip kopen voor een zacht prijsje. In December 1987 wisselde het schip van eigenaar en werd het door de familie Suiker en een paar leden van onze groep naar Vreeswijk gevaren. 

De verbouwing van het ruim

Het schip was geknipt voor wat wij ermee wilden doen. Het heeft een goede lengte- breedte verhouding, een mooi groot ruim en brede gangboorden. Bovendien zit de stuurhut helemaal achterop waardoor je niet alleen goed zicht heb op het schip, maar ook op de gesleepte vletten. Het schip werd in prachtige staat overgedragen. Ze was altijd erg goed onderhouden en het koper in de machine kamer blonk prachtig.

Toch moest er nog het een en ander gebeuren om van de Nieuwe Zorg een goed wachtschip te maken. Niet lang na de aankoop zette een flinke groep leden en ouders de schouders eronder en werd het schip aangepast aan onze wensen. Eerst werd het schip van binnen goed schoongemaakt en werd de romp van binnen ingevet om zo het roesten tegen te gaan. Achter in het ruim werd een trap gemonteerd om veilig in het ruim te komen. Ook achter in het ruim werd een verhoging gebouwd met twee toiletten erop. Vóór in het ruim werd een keuken gebouwd met een bar, 4 gaspitten en 3 watertanks. Het middengedeelte van het ruim bleef open waardoor er voldoende ruimte was voor activiteiten. Op Hemelvaart 1988 was het zover, de Nieuwe Zorg was klaar en werd gedoopt. Deze plechtigheid werd voltrokken door, toenmalig tweede Kamerlid, Erica Terpstra.

   De verbouwing van het ruim   De verbouwing van het ruim

Het nieuwe dek

Hoewel het schip wel gebruiksklaar was, was het toch nog niet helemaal ideaal. De houten luiken waren niet meer helemaal waterdicht. Er werd dus maar een oranje zeil overheen gespannen, maar daartussen begon het na verloop van tijd te schimmelen. BovHet nieuwe dek wordt erop gelegdendien konden we geen vletten mee nemen in het schip omdat we ze niet aan boord konden hijsen. In mei 1989 kwam daar verandering in.

Na een tijd sparen en inzamelen was er genoeg geld om het schip te voorzien van een stalen dek. Midden in het dek kwam een gat waar net een lelievlet doorheen past. Aan de onderkant van het dek werden stalen beugels bevestigd. In deze rekken konden bootmaterialen als riemen en zeilen netjes opgeborgen worden. Ook werd het schip voorzien van een mechanische kraan om de vletten aan boord te kunnen hijsen. 4 Jaar later werd de mechanische kraan vervangen voor een hydraulische kraan, die er nog steeds op staat. op de foto liggen we bij scheepswerf Buitendijk in Vreeswijk.


 

 

Het schip tegenwoordig

In alle verstreken jaren zijn we niet opgehouden het schip te onderhouden, aan te passen en te verbeteren. Zo hebben we afgelopen winter groot onderhoud gepleegd. Het onderschip is voorzien van een nieuwe laag verf en er is een koelsysteem aangelegd voor de aggregaat. Ook de binnenkant van het schip is grondig onder handen genomen. De wanden van het ruim zijn van een nieuw likje verf voorzien en ook de keuken, de bijkeuken en het vooronder  zien er weer prachtig uit. Zo blijven we het schip onderhouden en aanpassen zodat we er nog lang plezier van kunnen hebben.

Heeft u nog meer informatie over de Nieuwe Zorg, of heeft u nog oude foto's van het schip, dan houden wij ons aanbevolen.