De mensen die indertijd verantwoordelijk waren voor de aanschaf van het schip hadden een aantal doelen en eisen waaraan een wachtschip voor onze groep moest voldoen. Een van de belangrijke punten was dat we ermee op zomerkamp konden zonder een lange sliert vletten op sleep. Op groot en druk water ben je namelijk kwetsbaar en langzaam als je op deze manier vaart.

Wat hebben we aangepast

Als oplossing moest het dus mogelijk zijn om alles in en op het schip te laden. Ook moest er dan nog voldoende ruimte over zijn voor al onze leden om veilig mee te varen.

Om dit alles mogelijk te maken hebben we een aantal voorzieningen aan boord die dit alles mogelijk maken.

  1. Een dichtgelast dek met een groot luik waardoor precies een standaard Lelievlet past
  2. Een Hydraulische kraan van 6 ton/mtr om de boten te kunnen laden
  3. Een multifunctioneel gehouden laadruim met een stevige houten vloer

Als we nu op kamp gaan tillen we alle vletten aan boord, meestal 4 vletten in het ruim en 2 bovenop het achterdek. Om de last te kunnen houden is het de constructie van het achterdek extra zwaar uitgevoerd. Een extra voordeel van alles aan boord tillen, naast de extra veiligheid is een lager brandstofverbruik en een hogere vaarsnelheid. Lelievletten hebben een rompsnelheid van ongeveer 10 km/u, sneller slepen heeft dus niet echt veel zin. Met alles aan boord halen we 13km/u met het zelfde brandstofverbruik!

Voor onze leden is de reis naar verre bestemmingen zoals Friesland, Zeeland en de Maasplassen in Limburg ook een stuk aangenamer aan boord van ons grote schip dan hun eigen kleine lelievletje.